In België wordt veel koffie gedronken. Wim Claes, lid van het Koninklijk Verbond van Belgische Koffiebranders, zegt zelfs dat we ‘koffiefreaks’ zijn geworden. Dat komt volgens hem doordat we bij koffiebars steeds meer leren over versgemalen koffie en omdat het een genotsmiddel bij uitstek is. Kortom, in België zijn we zot op koffie. Bovendien zijn er in koffieland afgelopen jaar een aantal interessante trends bijgekomen. Wil je weten wat er zoal veranderd is? Lees dan verder.
Minder verspilling
De Vlaamse overheid moet elk jaar 87.750 liter verse koffie weggooien, dat meldde De Standaard in een artikel uit 2019. Gelukkig is het goede nieuws dat er sinds de publicatie van dit artikel veel is veranderd op het gebied van koffie verspilling. Waar we voorheen op kantoor meerdere kannen koffie per dag zette, heeft personeel nu steeds meer de mogelijkheid om koffie uit een automaat te pakken. Hiermee voorkom je dat de kan koffie niet wordt opgedronken en je koffie weg moet gooien. Ook zien we deze ontwikkeling bij particulieren. Koffiedrinkers gebruiken nu liever cupjes dan filterkoffie. Wanneer je een koffie cup gebruikt, weet je zeker dat er geen koffie verspilling is. Gebruik je filter koffie? Dan loop je vaak het risico dat je te veel koffie zet en dat er koffie weggegooid moet worden. Bovendien gebruiken particulieren steeds meer koffie-to-go tassen wanneer ze onderweg een kopje koffie halen. Oftewel, we maken grote stappen om verspilling van koffie tegen te gaan.
Duurzame groene koffie
Dat er minder verspilling is, komt ook doordat er steeds meer oog is voor duurzaamheid. Niet alleen op het gebied van verspilling, maar ook op het gebied van herkomst en fairtrade certificeringen. Veel koffieketens zien duurzaamheid nu als standaard. Koffie moet gecertificeerd zijn en bijdragen aan een betere wereld en een eerlijke opbrengst voor koffieboeren. Veel ketens besteden middels deze certificaten veel aandacht aan de opleiding met betrekking tot duurzaamheid. Toch merk je dat er bij eindgebruikers nog veel vragen zijn omtrent deze certificeringen. Iedereen weet wat fairtrade betekent, maar er is nog veel vraag naar heldere uitleg over certificeringen en de herkomst en het verhaal achter koffie.
Gebruik plantaardige melksoorten
Als er een trend is die eruit springt in 2022 dan is het de verdere opmars van zuivel alternatieven. Steeds meer koffieliefhebbers hechten waarden aan een tas met plantaardige koffiemelk. Niet alleen omdat er meer vraag is naar vegan melkproducten, maar ook omdat meer mensen allergisch zijn of zuivel intoleranties hebben. Gelukkig heb je anno nu veel keuze uit plantaardige melksoorten. Er is geen tentje meer in België waar je niet terecht kunt voor een tas koffie met sojamelk, havermelk of amandelmelk. Ook zie je dat mensen thuis meer tijd nemen om verwenkoffie te maken met plantaardige melkproducten en deze vervolgens in een mooie bedrukte koffietassen te gieten. Het is niet voor niets dat de filmpjes op TikTok waarin mensen de meest perfecte ijskoffies maken met sojamelk trending zijn.
Slow coffee
Een laatste opvallende trend is slow coffee. Deze term komt vanuit het Scandinavische slow life, waarbij mensen aandacht besteden en waarden hechten aan de kleine dingen in het leven. Een manier waarop de Scandinaviërs dat doen, is door tijd te nemen voor een koffiemoment. Binnens- en buitenshuis. Dit koffiemoment noemen ze Fika. Denen, Zweden, Noren en Finnen nemen twee of drie keer per dag tijd om écht te genieten van een tas koffie met een Kanelbullar. Dit is een kaneelbroodje die niet mag ontbreken tijdens Fika. De meeste Scandinaviërs gaan samen met vrienden of familie naar een knus koffietentje. Inmiddels merk je dat deze Scandinavische koffie-drink-cultuur ook populair is in België. We nemen namelijk steeds meer de tijd voor een goede tas lekkere en verantwoorde koffie.
Ook nemen Belgen thuis steeds meer tijd voor koffie. Mensen willen meer liefde en aandacht stoppen in die ene tas koffie. Dat is bovendien te merken aan het soort koffiebonen dat wordt verkocht. Belgen kopen namelijk vaker bonen die meer tijd nodig hebben. Sommige koffiebonen behouden beter hun smaak wanneer men tijd neemt. En de tijd nemen sluit weer perfect aan bij the slow life.
Als we kijken naar de koffietrends van afgelopen jaar dan is er een overkoepelende trend. In België zijn we koffie meer gaan waarderen. We doen ons best om verspilling tegen te gaan, hechten waarde aan verantwoorde koffie, kiezen voor alternatieve melkproducten vanwege gezondheid en de vaste vegan lifestyle en we nemen tijd voor dat ene tas koffie. Kortom, koffie is het afgelopen jaar veel meer geworden dan een simpele tas koffie.